Schiphol en luchtvaart

 

Wat is er aan de hand?

De groei van de luchtvaart heeft ons vrijheid, voorspoed, en culturele uitwisseling gebracht. Helaas drukt de huidige vorm van luchtvaart enorm op de CO2-uitstoot. Daar moet dus iets veranderen.

Het groeibeleid op Schiphol heeft een onacceptabele invloed op gezondheid, leefbaarheid, woningbouw, veiligheid, milieu en klimaat. Op elk van deze aspecten ontbreken de normen en handhaving die burgers voldoende bescherming bieden. De overheid behandelt in dit opzicht de luchtvaart niet als een normale sector en geeft onvoldoende invulling aan de adviezen om dit wel te doen.

Schiphol en treinstation Amsterdam Zuid moeten een belangrijke functie krijgen in de transitie van goedkope korte afstandsvluchten naar een Europees treinnetwerk. Naar het zuiden is Amsterdam goed bereikbaar per snelle trein en naar het zuidoosten al spoedig beter dan nu. Grote stukken van de spporbaan naar Keulen zullen spoedig geschikt zijn voor 200 km per uur.

Naar het oosten en noordoosten zit het anders. Het Rijk heeft nu aangekondigd de Lelylijn, en verder naar Noord-Duitsland, te gaan onderzoeken. Maar gezien de belangen van Schiphol en de stilte over korte vluchten, is de kans levensgroot dat het erg traag gaat,

De kansen voor een snelle lijn van Groningen naar Bremen liggen er wel degelijk. Niemand heeft ook die vervoersvraag nog berekend met de waarschijnlijkheid (of het doel) dat we rond 2030 niet meer vliegen naar Bremen en Hamburg, zoals KLM nu meermaals daags doet. Als je dat wel zo berekent, zou een snelle lijn waarschijnlijk ineens rendabel worden.

Schiphol profiteert van het gebrek aan actie en niemand lijkt vooralsnog verder het voortouw te willen of durven nemen. Amsterdam heeft herhaaldelijk aangetoond onder huidige bestuur zwakke knieën te hebben als het gaat om belangen die tegen die van Schiphol en KLM indruisen.

Amsterdam eeft een enorm belang - ook financieel - in duurzame bereikbaarheid naar Hamburg, en daarmee Scandinavië en Berlijn. Zelfs Scandinavië/Hamburg - Brussel /Parijs/Londen kunnen het snelst kan via Groningen en Amsterdam, en niet via Keulen zoals nu, als hier echt een snelle lijn komt.

Wat stellen wij voor?

  • De fossiele luchtvaart op Schiphol mag niet verder groeien, en moet daarentegen inkrimpen 
  • Doorberekenen van milieubelasting aan vliegmaatschappijen en einde van belastingvoordelen voor bedrijven op Schiphol
  • Stop met nachtvluchten op Schiphol.
  • Stoppen met het beleid om actief overstappers aan te trekken op Schiphol. Bij een op de thuismarkt gerichte functie kan het aantal vluchten (500 duizend vluchten per jaar)  bijna gehalveerd worden: naar 250 duizend in het optimale model en naar 330 duizend in het maximale model. In dit optimale model kan nog steeds iedereen die in Nederland moet zijn hierheen komen en kunnen ook Nederlanders de wereld blijven bereizen.
  • Maak van Amsterdam knooppunt in het toekomstige treinnetwerk dat korte afstandsvluchten gaat vervangen. Haal ook in het snelletreinnetwerk het maximale uit Amsterdams geografische positie en durf duurzame keuzes te maken.
  • Onderzoek op eerlijke wijze de mogelijkheden van een snelle lijn naar het noordoosten, via Groningen. Ga in dat onderzoek uit van krimp van korte afstandsvluchten.
 
 

Documenten

Artikelen

💬 Mail ons!
Een goed idee of suggestie voor verbetering? Stuur deze op naar info@st3m.nl  !